Morning Talk 5 : Shooting and editing: the moment a film is born

18 April
10:00 - 11:30
Musée du Léman
Free without reservation, Talk in english

Guest directors: Myriam El Hajj – Diaries From Lebanon, Farah Kassem – We Are Inside, Lawrence Côté-Collins – Billy, Nelson Makengo – Rising up at Night, Aliaksandr Tsymbaliuk – Koka
Moderated by Alice Riva, member of the selection committee.

Sometimes we find that chance plays a serendipitous role with the intuitive sensitivity of a photographer who captures a moment, and it all comes together to create a "poetic accident". But time for the filmmaker is not the same as time for the photographer. In film, shooting is sporadic, spaced out over several months, sometimes involving rushes... other times sequence shots... so many moments captured on film are then distilled with editing equipment to produce a coherent narrative. But for this last meeting, we'd like to ask participants if they have ever experienced one of these "poetic accidents" when filming and, once in the editing room, when they have had the intuitive sense that they have found the film they were looking for.

-

18 avril
10:00 - 11:30
Gratuit sans réservation, discussion en anglais

Réalistateur·rice·s invité·e·s : Myriam El Hajj – Diaries From Lebanon, Farah Kassem – We Are Inside, Lawrence Côté-Collins – Billy, Nelson Makengo – Rising up at Night, Aliaksandr Tsymbaliuk – Koka
Modéré par Alice Riva, membre du comité de sélection de Visions du Réel

Il arrive que le hasard se mêle à la sensibilité intuitive d'un·e photographe qui saisit un moment et devient l’auteur·ice d’un « accident poétique ». Le temps du·de la cinéaste n'est pourtant pas celui du·de la photographe. Quand le tournage s'étire, de manière intermittente, sur plusieurs mois, qui voient s'accumuler rushs, plans-séquences, autant de moments filmés fondus ensuite sur le banc de montage dans un récit cohérent. Mais pour cette dernière rencontre, nous aimerions interroger les participant·e·s sur leur possible expérience d'un accident poétique pendant un tournage, et quand, une fois en salle de montage, se manifeste l'intuition d'avoir trouvé le film qu'iels cherchaient.