Morning Talk 3 : Choosing a filmmaking apparatus

16 April
10:00 - 11:30
Musée du Léman
Free without reservation, Talk in english

Guest directors: Federico Luis Tachella – How to Be Pehuén Pedre, Nicolás Suárez – The Eucalyptus, Adrián Orr – To Our Friends, Ruaidhri Ryan – Previs, Cesar Alejandro Jaimes and Juan Pablo Polanco Carranza – Carropasajero
Moderated by Mourad-Anis Moussa, member of the selection committee.

Since the early 2000s, the term 'filmmaking apparatus' has been used to describe a range of practices aimed at constructing a reality while it is being recorded. These techniques reveal the filmmakers' positions and raise a number of questions: what are the advantages and limitations of filming alone or as part of a team? What are the different ways of interacting with the person being filmed? How do you stage the spoken word, the body or the intimate? Is it possible to anticipate reality by writing a screenplay that leaves room for the random and unpredictable? Why do you choose one filmmaking apparatus over another when you set out to film reality?

-

16 avril
10:00 - 11:30
Musée du Léman
Gratuit sans réservation, discussion en anglais

Réalistateur·rice·s invité·e·s : Federico Luis Tachella – How to Be Pehuén Pedre, Nicolás Suárez – The Eucalyptus, Adrián Orr – To Our Friends, Ruaidhri Ryan – Previs, Cesar Alejandro Jaimes et Juan Pablo Polanco Carranza – Carropasajero
Modéré par Mourad Moussa, membre du comité de sélection de Visions du Réel

Depuis le début des années 2000, le terme de « dispositif » cinématographique désigne une diversité de pratiques visant à construire une réalité en même temps qu’elles l’enregistrent. Elles affirment les partis pris des cinéastes et soulèvent des questions en amont : quels sont les apports et limites de filmer seul ou en équipe ? Quelles sont les différentes manières d’interagir avec la personne filmée ? Comment mettre en scène la parole, le corps ou l’intime ? Est-il possible d’anticiper le réel en écrivant un scénario qui ménagerait une place à l'aléa et à l'imprévisible ? Pourquoi choisir tel ou tel dispositif de réalisation quand on entreprend de filmer le réel ?