Format

Through lectures, case-study presentations and panels with established authors, producers and notable interaction design experts, the participants will become familiar with the new challenges and opportunities that digital storytelling is promoting into the film and audiovisual creative industry (virtual reality, augmented reality, videogames etc.). The workshop is also project-oriented: over the five-day workshop participants enrolling with a project will apply the skills and methods while they are learning them in the practical development of a working-concept for a nonfiction project developing a non-linear storytelling and intending to integrate extensively, at different stages of the project, the new potential of digital technologies, an active user participation, and/or a transmedia approach across multiple media, in particular through the web, tablets, smartphones, live events etc.

Through a Development Lab – featuring project-led group work, personalized coaching and a final pitch session – the key elements of the participants’ projects will be discussed with the trainers, experts, and European decision makers, getting the best advantage in terms of content development, planning of the audience experience, interaction design, funding strategy and professional networking. Participants will thus be accompanied in the definition and refining of a first proof of concept which will be able to be professionally put into further development or pre-production.

id w / interactive documentary workshop is supported by the Swiss Federal Office of Culture and Media Desk Suisse.


Virtual Reality

Case Studies

Notes on Blindness: Into Darkness
Intervenante: Lili Blumers (ARTE, F)
Projet de réalité virtuelle immersif basé sur l'expérience sensorielle et psychologique de la perte de la vue de John Hull. 
Chernobyl VR
Intervenant: Wojciech Pazdur (The Farm 51, PL)
Une visite virtuelle au travers des conséquences du plus grand désastre environnemental causé par l'être human, combinant jeux vidéo et un software pédagogique et narratif. 
Forced From Home
Intervenant: William D. McMaster (VISUALISE, UK)
Un documentaire à 360° qui donne la parole aux exilés et crée un lien humanisant avec le spectateur.

Discussion: Docu-VR: a new genre?

Les deux dernières années ont vu l’explosion de la réalité virtuelle dans la plupart des industries technologiques : jeux, marketing et divertissement en tête de file. D’aucuns questionneront s’il est possible – voire éthique – «d’expérimenter la réalité» au travers d’un casque VR, d’autres verront dans ce médium la chance de toucher un public à un niveau instinctif et émotionnel. Une malédiction ou une opportunité? Ce panel explorera ce que peut réellement apporter la réalité augmentée aux cinéastes documentaires. Quelles sont les tendances pour les cinq prochaines années, de la téléportation factuelle, aux joueurs multiples, ou encore l’apprentissage sensoriel ? Venez augmenter votre réalité cinématographique et joignez-vous au débat!

En anglais | Ouvert au public

Où, quand, qui?

Colombière Grande Salle

Case studies: Su 23 April 2017 – 14:30 - 15:45
Discussion: Su 23 April 2017 – 16:00 - 17:30

Moderator: 
Sandra Gaudenzi, i-Docs Co-director (UK)

Speakers: 
Lili Blumers, Commissioning editor, ARTE Web Department (F)
Wojciech Pazdur, The Farm 51 (PL)
William D. McMaster, VISUALISE (UK)


id w Projects 2017

Please find here the details of the 12 projects selected as part of the 2017 interactive documentary workshop.

Objectif

The workshop aims to enable Swiss and international professionals to seize the opportunities and challenges of the currently unfolding audiovisual trends by equipping its participants with precise, comprehensive and practical skills and knowledge in developing, producing, financing and distributing interactive documentaries and transmedia nonfiction projects.



Où et quand?

Château de Bossey
Sa 22 - We 26 April 2017 | idw Workshop


Contact

Jean-Pierre Candeloro
Head of id w programme
idw@supsi.ch
+41 58 666 62 81
idw.supsi.ch